Návod, jak vybrat šetrnou, zdraví i životnímu prostředí bezpečnou školní pomůcku.
Alternativy ke školním pomůckám z PVC najdete v databázi výrobků bez toxických látek.
Většina výrobků ze sběrového papíru má certifikát Ekologicky šetrný výrobek. Ten zaručuje jednak jeho kvalitu a jednak to, že byl vyroben s ohledem na životní prostředí.
Vyhledávání ekologicky příznivých výrobků z papírů Vám usnadní Katalog pro šetrné papírování ze sběrového papíru.
Foto: Jess Watters
Zdroj: arnika.org
1. Dáváme přednost školním pomůckám bez PVC
Výrobky z PVC mohou obsahovat nebezpečná změkčovadla, jako jsou například ftaláty, kvůli kterým stáhla Česká obchodní inspekce z trhu již desítky dětských hraček a výrobků pro děti. Z PVC se vyrábějí penály, obaly na sešity nebo třeba ořezávátka.Alternativy ke školním pomůckám z PVC najdete v databázi výrobků bez toxických látek.
2. Kupujme školní sešity ze sběrového papíru
Recyklace = třídění odpadu + nákup recyklovaných výrobkůVětšina výrobků ze sběrového papíru má certifikát Ekologicky šetrný výrobek. Ten zaručuje jednak jeho kvalitu a jednak to, že byl vyroben s ohledem na životní prostředí.
Vyhledávání ekologicky příznivých výrobků z papírů Vám usnadní Katalog pro šetrné papírování ze sběrového papíru.
3. Kupujeme neparfémované psací potřeby nebo gumy
Parfémy mohou vyvolat alergické reakce.4. Dáváme přednost mazacím gumám z přírodní gumy – kaučuku
Namátkový průzkum sdružení Arnika prokázal stejně jako dánská Agentura pro životní prostředí obsah toxických ftalátů v mazacích gumách z PVC. Na trhu nalezneme řadu alternativ ke gumám z PVC – pryže z přírodní gumy.5. Dáváme přednost fixům, barvám a lepidlům na vodní bázi bez obsahu organických rozpouštědel
Organická rozpouštědla se z výrobků uvolňují těkáním. Jsou rizikem pro naše zdraví i životní prostředí. Proto doporučujeme vybírat si lepidla a fixy na vodní bázi. Bezpečné jsou „water-based“ fixy a vodové nebo prstové barvy obsahující potravinářská barviva a konzervační látky.6. Dáváme přednost nelakovaným tužkám a pastelkám
V laku tužek a pastelek mohou být obsaženy toxické kovy. Povrchově nelakované psací a kreslicí potřeby jsou snáze rozložitelné.7. Při výběru školních potřeb dáváme přednost biologicky rozložitelným nebo snadno recyklovatelným materiálům z obnovitelných surovin, jako je dřevo, papír, případně textil nebo kov
Obnovitelné suroviny šetří vyčerpatelné fosilní zdroje a omezují lidské přispění ke skleníkovému efektu.8. Předcházejme vzniku odpadu – vyhýbejme se školním pomůckám na jedno použití
Kupujme jen to, co naše děti pro školní výuku potřebují. Nepřetížíme tak dětské školní aktovky a zároveň ulehčíme životnímu prostředí. Kupujme plnitelná pera, propisky, případně verzatilky. Hleďme i na to, jak je výrobek zabalen – menší množství snadno recyklovatelného obalu šetří suroviny i životní prostředí.9. Kupujeme školní pomůcky, u kterých víme, kdo je a za jakých podmínek vyrobil – pokud je to možné, preferujeme české výrobce
Evropská legislativa má na výrobce přísnější požadavky, než je tomu například u zboží z Asie. Například stanovuje limitní koncentrace některých toxických látek ve spotřebním zboží (benzen, těžké kovy, ftaláty ve výrobcích určených pro děti). Koupí českých výrobků dáte práci lidem v Česku a zmírníte ekologickou zátěž výrobku o jeho transport na velké vzdálenosti.10. Přehled nebezpečných školních pomůcek naleznete v dostupných databázích informačního systému RAPEX nebo na stránkách Arniky:
- dtest.cz/nebezpecne-vyrobky
- arnika.org/nebezpecne-vyrobky
- arnika.org/nebezpecne-vyrobky-skolni-potreby
- RAPEX
Foto: Jess Watters
Zdroj: arnika.org
Komentáře
Okomentovat